Українська література
У 2015-2016 навчальному
році вивчення української літератури в 5-7 класах здійснюватиметься
за навчальною програмою (зі
змінами, затвердженими наказами
Міністерства від 04.08.2014 № 895, від 29.05.2015№ 585): Українська література. 5-9 класи. Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта,
2013.
У 8-9 класах
– за програмою: Українська література. 5-12 класи. Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів К.: Ірпінь: Перун, 2005(зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585).
Вивчення української
літератури в 10-11 класах загальноосвітніх навчальних
закладів – за програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021.
З метою розвантаження
навчальної програми, підвищення якості шкільної літературної освіти внесено
зміни до навчальної програми з української літератури (5-9 класи), а
саме:
5 клас
Вилучено з програми народні перекази «Білгородський кисіль», «Ой
Морозе-Морозенку»; поезію М. Рильського
«Люби природу не як символ…»; поезії
М. Вінграновського «Перша колискова», «Бабунин дощ», «Сама собою річка ця
тече…».
6 клас
Вилучено з програми: пісню Д. Луценка «Як тебе не любити, Києве мій»;вступ до
поеми Т. Шевченка «Іван Підкова»;поезію Лесі Українки «Співець»;
поезію І. Калинця «Писанки», співомовки
С. Руданського «Гуменний», «Свиня свинею».
7 клас
Вилучено з програми поезію А. Малишка «Так
живуть на цій землі поети…».
8 клас
Вилучено з програми поезію Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії
зорі», твори В. Самійленка, Остапа Вишні, повість О.Бердника «Хто зважиться -
вогнем наречеться».
Включено в програму твір Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало», повість
Юрія Винничука «Місце для
дракона».
9 клас
Вилучено з програми твори: Притчу про сіяча; поезію
Г. Сковорода «Пісня 28»(із «Саду Божественних пісень»); поему-містерію
Т. Шевченка «Великий льох»; поезії
І. Франка «Каменярі», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», поему
«Мойсей».
Вилучено
літературознавчі поняття: «пригодницька повість» ( 5 клас); «пафос твору», «романтичний пейзаж», «прийоми
контрасту», «засоби гумористичного зображення» (поглиблено), «диптих»,
«повість-казка» (7 клас); силабо-тонічне віршування», «трискладові
віршові розміри», «асоціативні образи»,
«літературний характер», «психологізм» (8 клас); «повість-хроніка» (9 клас).
Уведено поняття: «тема», «прозова мова» (5 клас), «повість» (6 клас).
Звертаємо вашу увагу
на зміни, що відбулися в програмі
Українська література. 5-12 класи для 8-9 класів.
8
клас
Вилучено з програми
твори:поезії
Б.Олійника «Вибір», «Ринг», повість Осипа Назарука «Роксоляна»,
повість В.Дрозд «Ирій».
Додано поезію В.Самійленка «
На печі».
9
клас
Вилучено з програми
твори: баладу
«Бондарівна», Притчу про
сіяча, трактат Г.Сковороди «Вступні
двері до християнської добронравності», повість Г.Квітки-Основ’яненка
«Конотопська відьма», поезію
М.Костомарова «Соловейко», поему
Т.Шевченка «Великий льох», поетичні твори П.Куліша: «До рідного народу»,
«Троє схотінок», «Заворожена криниця» .
Додано вірш Т.Шевченка «Заповіт».
Оповідання Марка Вовчка «Максим
Гримач» замінено на повість
«Інститутка».
Вилучено
літературознавчі поняття: «силабо-тонічне віршування» (8 клас);
«силабо-тонічне віршування», «літературний напрям», «течія», «психологізм у
літературі», «роман-хроніка» ( 9 клас).
Звертаємо увагу, що
запропонована у програмі кількість часу на вивчення кожного розділу, теми є
орієнтовною, учитель може її змінювати
(у межах 70 годин). Резервний час може використовуватися для уроків
розвитку мовлення, контрольного оцінювання, різних видів творчих та інших робіт (екскурсій, диспутів, семінарів).
В основній школі
біографія письменників загалом не вивчається, вона згадується лише вибірково,
диференційовано. З 9-го класу зміст навчального матеріалу доповнюється
розглядом біографій письменників, хоча й у доступних межах.
Курс
української літератури в 7 класі
структуровано за такими взаємопов’язаними тематично-проблемними блоками: « Із
пісенних скарбів», «Про далекі минулі часи», « Ти знаєш, що ти – людина…», «Ми
– українці».
До
кожного з них відповідно до вікових особливостей учнів підібрані тексти, які за
своїм змістом дають можливість максимально репрезентувати ту чи іншу тему.
При вивченні української
літератури в 7 класі робиться акцент на пізнанні художнього твору як
цілісності (у жанровому розмаїтті) та його інтерпретації; осмисленні учнем
власних переживань, оцінок, ціннісних суджень. Методи, прийоми, види робіт
такі: виразне читання, художня розповідь, проектна діяльність (пригодницькі,
дослідницькі, творчі та інші проекти); лист до літературного героя, заочна
подорож, Інтернет-пошук, робота з
підлітковою періодикою, підготовка електронних листів герою, автору, читачеві;
підготовка повідомлення-презентації тощо.
З метою рівномірного розподілу
навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість
видів контролю з української літератури (за класами). Поданий у таблиці
розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в кожному
семестрі. Учитель-словесник на власний розсуд може збільшити кількість видів
контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо.
Обов’язкова
кількість видів контролю
5–9 класи
Класи
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|||||
Семестри
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, відповідей на
запитання тощо)
|
2
–
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
4
2
2
|
4
2
2
|
Уроки розвитку мовлення*
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
Уроки позакласного
читання
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
1
|
1
|
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
У 8-9 класах з поглибленим вивченням української
літератури пропорційно збільшується кількість контрольних робіт та уроків
розвитку мовлення (на розсуд учителя-словесника визначається
кількість і види контрольних робіт).
10-11 класи
Класи
|
10
|
11
|
10
|
11
|
|||||
Семестри
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
|
Рівень стандарту,
академічний
|
Профільний рівень
|
||||||||
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших
завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
4
1
3
|
4
1
3
|
4
1
3
|
4
1
3
|
|
Уроки розвитку
мовлення*
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
|
Уроки позакласного
читання
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
2
|
2
|
2
|
|
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох
уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого –
письмового. Умовне позначення
у таблиці – (у + п).
Оцінку за ведення зошита з української літератури
виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і
враховують як поточну до найближчої тематичної. Під час оцінювання зошита з
літератури слід ураховувати наявність різних видів робіт; грамотність
(якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи
(дотримання вимог орфографічного
режиму).
Оцінка за
контрольний твір
з української літератури є середнім арифметичним за зміст і грамотність,
яку виставляють в колонці з датою написання роботи, надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.
Оцінку за читання напам’ять поетичних або прозових творів з української літератури виставляють у колонку без дати з надписом «Напам’ять».
Під час підготовки вчителів до уроків радимо
використовувати періодичні фахові видання:
журнали «Дивослово», «Українська мова і література в школі», «Українська
мова і література в школах України», «Українська література в загальноосвітній школі», газету
«Українська мова та література».
Немає коментарів:
Дописати коментар